Uçaklar Hakkında (Muhtemelen) Bilmediğiniz 10 Gerçek

Seyahat etmenin en kısa ve belki de en pratik yolu uçmak. Tabii uçmaya alternatif çok keyifli başka ulaşım yolları da mevcut ama hiçbiri sizi birkaç saat içinde başka bir kıtaya taşıyamaz. Bu yüzden uçuyoruz. Peki, uçaklar ve uçak yolculukları ile ilgili ne biliyoruz? İşte uçmakla ilgili (muhtemelen) bilmediğiniz 10 gerçek…

1. Uçak egzozu, uçak kazalarından daha fazla ölüme sebep oluyor

Uçak kazaları, özellikle de büyük ticari jet kazaları artık çok nadiren gerçekleşiyor. Küçük özel uçaklar da dahil yılda ortalama bin kişi uçak kazalarında hayatını kaybediyor. Öte yandan MIT tarafından 2010 yılında yapılan bir araştırma, her yıl 10 bin ölüm olayını jet motorların havaya saçtığı toksik maddeler ile ilişkilendirdi.

2. Uçarak geçirdiğimiz her saat vücudumuzdan 220 gr su kaybediyoruz

Bu hesaba göre örneğin İstanbul’dan Singapur’a giden 10 saatlik bir uçuşta 2 litreden fazla su kaybediyoruz. Bunun en önemli sebebi kabindeki kuru hava. Yolculuk sırasında ve sonrasında bol bol sıvı tüketin.

3. Kabindeki hava Sahra Çölü kadar kuru

Uçarken cildinizin ve özellikle de boğazınızın kuruduğunu fark etmişsinizdir.  Bunun sebebi kabin içi havadaki nem oranının yüzde 20 ile sınırlandırılmış olması. Bu oran Sahra Çölü havasıyla aşağı yukarı aynı.

4. Bir kaza anında en güvenli yer uçağın kuyruk bölümü

Yukarıda da belirttiğimiz gibi uçak kazaları son derece nadir gerçekleşiyor ancak Popular Mechanics dergisinin 2007 yılındaki araştırmasına göre, bir kaza anında yolcular açısından en güvenli yer uçağın kuyruk bölümü.

5. Uçuş sırasında tat alma duygumuzu üçte bir oranında kaybediyoruz

Yüksek irtifa dilimizin üzerindeki tat alma tomurcuklarını uyuşturuyor.  Bu yüzden havayolu mönüleri bize her zaman biraz yavan geliyor. İrtifa ayrıca domates suyu gibi ekşi tatları daha yoğun hissetmemizi sağlıyor.

6. Tuvalet kapısını kilitlemeniz kesinlikle imkansız

İçeriden kilitleyebilirsiniz tabii ama o kilit dışarıdan da açılabiliyor. Kalkış ve iniş sırasında hosteslerin tuvalet kapısındaki küçük sürgüyü kapattığını görmüşsünüzdür. Bunun sebebi acil bir durumda yolcunun içeride kilitli kalmasını engellemek. Yani tuvalette sigara içtiğinizden şüphelenirlerse sizi yakalayabilirler…

7. Penceredeki küçük delik hayatınızı kurtarabilir

Uçak pencerelerinin alt tarafındaki o küçük deliğe dikkat ettiniz mi? Bu havalandırma deliği sadece sıcak havayı kabin içinde tutmakla kalmıyor, eğer pencerenin dış yüzeyine herhangi bir şey çarparsa, iç yüzeyin de kırılmasını engelleyerek, 10 bin metre irtifada oksijensiz kalmanızı önlüyor. Bu delikçiği, oksijen maskelerinin düşmesinden önceki son çıkış olarak da görebilirsiniz.

8. Pilot ve co-pilot farklı yemekler yerler

Aslında bu bir zorunluluk olmasa da birçok havayolu pilotun başka, co-pilotun başka yemek yemesini öngörüyor. Böylece küçük ihtimalle de olsa bozuk yemekten dolayı bir zehirlenme söz konusu olursa, pilotlardan en az biri sağlam kalıyor.

9. Uçaklar tek motorla uçabilir ve motorsuz iniş yapabilir

Tabii pilot size bunu söylemez ama aslında uçaklar tek motorla uçabilecek şekilde tasarlanırlar. İki motor güvenlik içindir ve ikisinin de çalışmadığı durumlarda, uçak yine de iniş yapabilir. Siz yine de kuyruk kısmına yakın oturun…

10. Türbülans sırasında sadece birkaç metre düşersiniz

Siz bir uçurumdan aşağı yuvarlanıyormuşsunuz gibi hissetseniz de uçak bir türbülansa girdiğinde ancak birkaç metre irtifa kaybeder. Kabin görevlilerinin yolcuları oturmaya ve kemerlerini bağlamaya davet ettiği türden türbülanslarda uçağın irtifa kaybı sadece 3 ila 6 metredir. Bu en fazla 30 metreye kadar çıkabilir.

Derleyen: Deniz Güneş