Bir İkonu Siz Yorumlayın

Bulgari’nin en önemli tasarımlarından Serpenti saatleri artık satın almak isteyenler kişiselleştirebiliyor. Bir nevi kendi yorumunuzu katarak elde edeceğiniz yeni Serpenti ile sahip olduğunuz Bulgari’ye dokunma fırsatı yakalıyorsunuz. Peki Bulgari bununla neyi amaçlıyor? Kişiselleştirerek satışları artırma çabaları işe yarıyor mu veya hepsinden belki de daha önemlisi Bulgari online satışlar hakkında ne düşünüyor ve nasıl adapte oluyor? Firmanın saat bölümü direktörü Guido Terreni samimi sorularımızı yanıtlıyor.

Bu yılki Baselworld’de en çok kullanılan kelimeler değiştirilebilir ve kişiselleştirilebilir idi. Pek çok saat firması saatinizin hemen her şeyini değiştirebileceğinizi vadeden kampanyalar yapmıştı. Siz de Serpenti için aynı şeyleri söylüyorsunuz. Her şeyi değiştirebiliyor muyuz ?

Aslında değiştirmemeniz gereken şey DNA’nız. Ona sıkı sıkıya bağlı olmalısınız. Biz hanımlar için Serpenti, Luce ve Octo koleksiyonlarımızın estetik yönünü oldukça temiz tutarak onları son altı, yedi yılda geliştirdik. Sonuçta modellerinde bir evrimi olmalı. Şimdi kişiselleştirme diyoruz ancak bunu da en üst seviyeye taşıyoruz. Dünyadaki en önemli 25 butiğimiz için geliştirdiğimiz bir aplikasyon sayesinde.

Hangi ülkelerdeki butiklerde mevcut ?

Tüm dünyada diyeyim. Basitçe anlatacak olursam dünyadaki en iyi 25 butiğimizde hanımlara bu özelliği sunuyoruz. Serpenti altı farklı modele sahip, bunlar üç altın üç de çelik modelden oluşuyor. Dilerseniz bunların kayışlarını değiştirebiliyorsunuz. Ancak siz daha da fazla değişim isterseniz o zaman gidiyorsunuz ve butikten bunu hallediyorsunuz. Sade mi istiyorsunuz, veya pırlantalarla mı süslü olsun veya sadece altın olsun… ayrıca kadranı ve kombinasyonunu da seçebilirsiniz. Mor olabilir örneğin veya kayışı onunla aynı renk kadranı bütünler… 312 farklı seçenekte saate sahip olmanız mümkün. Yani üreitmden çıkmış bir modeli almak zorunda değilsiniz, kendi modelinizi yapmanız mümkün. Ancak burada da bitmiyor. Isminizin baş harflerini işletebilirsiniz. Mesela benim eşimin ismi Virginia, V harfini işletebilirim eğer istersem. Orada da bitmiyor kişiselleştirme seçeneklerimiz…

Hepsi çok güzel. Peki, sizce bu işin finans kısmında bir şeyleri değiştirecek mi ? 

Kişiselleştirme ve özel olma konusunda bir arzu var diye düşünüyorum. Herkes bildiğiniz gibi özel olmak ister. Genellikle kişiselleştirebileceğiniz saatler çok seçkin modeller olur ve birkaç yüz binlik etiketleriyle belli bir azınlık için üretilirler. Gerçek şu ki biz Serpenti saati geniş bir kitleye bu özel hissi yaşatacak şekilde geliştirdik. Hala bu özel hissi yaşamak isteyecek azınlık da bu saatten aynı hazzı alacak çünkü geniş kitle dediysem fiyatı 10 bin avro bu saatin. Yani ucuz bir versiyondan bahsetmiyoruz. Ancak kadınlara özel bir şeye sahip oldukları hissini veriyoruz. Saatçilik endüstrisinde ben bunun henüz yeni bir trend olduğunu düşünüyorum. Sanıyorum ki biz de ilk uygulayanlardan biriyiz. Yani standart üretimin ötesine geçen bir ürünü daha makul fiyatla sunuyoruz.

Lüks markaların online satışları hakkında ne düşünüyorsunuz? Halihazırda siz online satış da yapan bir firmasınız.

Özellikle saatler konusunda şunu söyleyebilirim ki herkesin kolayca internetten satın alması zor. Saat almak bir kültür işi çünkü bu kadar değerli bir şeyi alırken insanlar zamana ihtiyaç duyuyor. Mücevher de bizimle daha özdeşleşmiş olmasına rağmen öyle. Parfüm ve diğer ürünlerin online satışı çok daha kolay. Çin’de satış için bir sistem inşa ediyoruz. Japonya’da zaten varız, ABD’de ise ilk firmalardan birisiyiz online satış yapan. Bu üç ülke dışında tabii ki hedefimiz global diğer pazarlara da açılmak.

Başka web siteleri üzerinden satış yapmayı düşünüyor musunuz? Bazı saat firmaları siz de biliyorsunuzdur, kendi isimleriyle olan bir platform yerine örneğin Mr. Porter gibi online alışveriş sitelerinde satılıyor. 

Anlaşmanıza bağlı olarak olabilir. Ama biz nihai kullanıcının bizim üzerimizden bunu yapmasını istiyoruz. Çünkü müşterimizin koleksiyonun mantığını anlaması için çok güçlü bir araca dönüşüyor o zaman. Siparişinizi bizim sitemiz üzerinden veriyor ve biz de adresine teslim ediyoruz.

Ancak bu kadar basit değil, çok zor bir iş online satış…

Dünya buraya doğru evriliyor. Saatlerden daha hızlı şekilde buna hazır olabilen ve olabilecek ürünler var. şu an için saatler belki de buna en çok direnen ürüğn gamını teşkil ediyor. Bazı kültürler de diğerlerinden daha hızlı adapte olabiliyor. Örneğin ABD söz gelimi İtalya’dan veya başka ülkelerden daha çabuk buna adapte olabilir.

Elinizde bununla alakalı bir veri var mı? 

Evet. Geçen yıl yaptığımız kullanıcı dostu olmaya yönelik iyileştirmelerle ABD’de çok büyük bir hızla büyüdüğümüzü söyleyebilirim. Müşterinize oldukça kolay altından kalkabileceği bir deneyim sunmanız gerek. Aksi halde satın alma aşamasına geçmeden siteden çıkabiliyor.

Peki Bulgari markasını diyelim ki hiç bilmeyen birisine sadece e-ticaret platformu veya siteniz üzerinden nasıl Bulgari stilini, duruşunu veya direkt markanın kendisini anlatacaksınız?

Bu çok mühim bir soru. Tarihimiz çok büyük olduğu için bunu anlatacak tek bir araç yok elbette. 130 yıldan bahsediyoruz ama anlatmak için yollarımız var. mesela tarihimizi anlatan kitaplara butiklerimizden erişmeniz mümkün. Ancak web sitesinden Bulgari tarihçesini okuyabilirsiniz. Online platformu genellikle markamıza başlangıç seviyesi olarak bakıyoruz. İlk bilgiyi buradan alabilirsiniz. Daha ayrıntılı bilgi isteyenler bu konuda uzmanlaşmış yayınlardan bizi biz yapan şeyleri öğrenebilirsiniz. Elbette butiklerimiz de önemli bir kaynak. Personelimiz size butiğe girdiğiniz andan itibaren bizi rakiplerimizden ayıran şeyleri size gösterebilir. Kim olduğumuzu anlatabilir.

Serpenti saatin geniş kitlelere yayılabilecek bu kişiselleştirilebilir versiyonunu da mı bu sebeple yaptınız? Bulgari’yi kitlelere aktarmak için mi?

Aslına bakarsanız amacımız bu değil çünkü biz kitlelere satış yapamayız. Serpenti bizim en çok satan ama en pahalı ürünlerimizden birisi. Bu kadar ikonik bir ürün söz konusu olduğunda fiyatı da ona göre oluyor. Otantik olarak lüks ve otantik olarak size özel bir şey… Bildiğiniz gibi yılan Bulgari ile ne kadar özdeşleşmiş bir hayvan. Ancak her insan onu aynı rahatlıkta koluna takamıyor. Bu bazen kültürel bazen de başka sebeplerden olabilir. Biz bu noktada ürünümüzü daha oyunlu bir hale getirerek daha da gençleştirdik. Bu demek değil ki Serpenti genç değildi. Serpenti her yaşın ürünü aslında. Çünkü bu kadar ikonik bir ürününüz varsa 25-55 yaş arasında tüm kadınları cezbedebilirsiniz. Biz ınu giymeniğn farklı seçeneklerini sunarak daha cazibeli hale getirmeye çalıştık. Inanıyoruz ki bu sayede ona olan ilgi daha da artacak çünkü yepyeni bir deneyime dönüştürüyoruz onu.

Fakat günün sonunda satmak zorundasınız…

Evet, ama direkt olarak amaç bu diyemem. Satmak istiyorsanız önce başka şeyleri yapmanız lazım. Bir fikriniz ve güçlü bir kimliğiniz olmalı. Ondan sonra satabilirsiniz. Satış bir sonuçtur amaç değil. En önemli amaç öncelikle bir kimlik sahibi olmaktır ve bununla müşterinize bağlanırsınız. O da gelir ve sizin ürününüzü alır. Biz de bunu yapmaya çalışıyoruz.

Sizce de yeni nesil müşterilere markanızı anlatmanız veya bir saat satmanız çok mu zor?

Zor olduğunu düşünmüyorum. Bence saatler her zaman satmıştır ve her zaman da kişiliğini yansıtmak isteyen insanlar giyeceğinden satacaktır. Herkes saat yapımı, satımı veya alımı ile ilgilenmek zorunda değil tabii ki. Fakat kendilerini saatleriyle ifade eden oldukça fazla sayıda insan var. geçmişte de saatlerle çok ilgili olmayan jenerasyonlar vardı. Hippileri örnek vereceksek eğer hemen hiçbiri saat kullanmıyordu ancak onlar 40’lı yaşlarına geldiğinde saat endüstrisi dört kat büyüdü. İnsanlar saatleri bir şeyleri kutlamak, ödüllendirmek veya zengin birisiyse bazen o zenginliği göstermek için bir araç olarak kullanır. Sadece saati öğrenmek için 10 bin avro ödemezsiniz değil mi? Bu yüzden ben de bugün millenials denilen kitlenin de zamanı gelince saatlere ilgi duyacağını düşünüyorum. Bugün değilse beş veya altı yıl sonra.

www.bulgari.com

Röportaj: Oktay Tutuş